Školní poradenská služba

Školní poradenská služba Církevní základní školy a mateřské školy Přemysla Pittra poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. Členové ŠPS se zaměřují na problémy žáků ve školním prostředí, velká pozornost se věnuje rizikům, která oslabují efektivitu vzdělávacího procesu a prevenci školní neúspěšnosti. Zaměřují se na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami. Věnují se včasné intervenci při aktuálních problémech jednotlivých žáků a třídních kolektivů. Členové ŠPP věnují pozornost preventivním aktivitám školy, jako je předcházení záškoláctví, neprospěchu a pomoci v případech péče o žáky s poruchami chování.

 

ŠPS ve školním roce 2025/2026 je složeno z vedoucího ŠPS – koordinátora inkluze, sociálního pedagoga – výchovného poradce, metodika prevence – kariérového poradce a speciálního pedagoga.

Vedoucí ŠPS – koordinátor inkluze

Mgr. Bc. Martina Luxová, Ed.D.

martina.luxova@zspittra.cz
+420 596 133 426

Konzultační hodiny:
dle domluvy

Sociální pedagog a výchovný poradce

Ing. Jiří Pracuch

jiri.pracuch@zspittra.cz

Konzultační hodiny:
dle domluvy

Metodik prevence a kariérové
poradenství

Mgr. Petra Popelářová

petra.popelarova@zspittra.cz
+420 733 529 971

Konzultační hodiny:
Po -13:00-14:00
ČT-8:00-10:00

Speciální pedagog

Mgr. Martina Káňová

julie.malikova@zspittra.cz
+420 596 133 426

Konzultační hodiny:
dle domluvy

 

Činnosti jednotlivých pracovníků pracoviště

Vedoucí ŠPS a koordinátor inkluze – Mgr. Bc. Martina Luxová, Ed.D.

  • Svolává schůzky ŠPS, vede a uchovává zápisy z porad.
  • Koordinuje pedagogické pracovníky školy zajišťující poradenské služby.
  • Poskytuje poradenské služby učitelům, asistentům pedagoga, žákům i jejich rodičům v oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Připravuje podklady pro vytvoření individuálních vzdělávacích plánů pro žáky s SVP v souladu s platnou legislativou, založení spisů a vedení spisové dokumentace.
  • Koordinuje práci asistentů pedagoga, nastavuje spolupráci mezi asistenty pedagoga v rámci týmu, dbá na posílení efektivních vtahů mezi asistenty a učiteli.
  • Svolává pravidelné pracovní schůzky koordinátora a asistentů pedagoga ke sdílení informací, k týmovému řešení problémů, včetně usnadnění administrativních procesů, i k účinnější organizaci podpory.
  • Účastní se výchovných rad u žáků s SVP – doporučuje vhodný postup při nápravě.
  • Zajišťuje komunikaci mezi aktéry škola – žák / rodič – školské poradenské zařízení.
  • Vede kompletní přehled o žácích se SVP, kontroluje termíny a platnosti vyšetření.
  • Jedná s ŠPZ a projednává nastavení podpůrných opatření pro žáky s SVP.
  • Vyhodnocuje nastavení PO ve spolupráci s pracovníky ŠPZ a třídními učiteli.
  • Úzce spolupracuje s třídními učiteli při přípravě žádostí a zpráv na ŠPZ.
  • Sleduje nové poznatky v oblasti péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.

 

Sociální pedagog a výchovný poradce – Ing. Jiří Pracuch

  • Zajišťuje prevenci obtíží v oblasti chování žáků školy, jejich negativní dopady na vzdělávání, pravidelnou školní docházku, fungování základních společenských mechanismů v rodině a přítomnost základních sociálních a hygienických návyků u žáků.
  • Spolupracuje s institucemi PČR, OSPOD, soudy, státními zastupitelstvími a dalšími zainteresovanými orgány a organizacemi v oblasti péče a výchovy dětí.
  • Provádí sociálně právní poradenství a individuální sociální terapii s problémovými žáky.
  • Zaměřuje se na včasné odhalení ohrožených žáků (týrání, zanedbávání, sociálně patologické jevy, kriminalita).
  • Zaměřuje se na žáky s problémovými projevy chování, dále na žáky se specifickými poruchami chování, na žáky jejichž chování vykazuje znaky sociální nepřizpůsobivosti. Může se též jednat o děti trpící vnitřními konflikty, o žáky, kteří procházejí náročnými životními situacemi.
  • Vede výchovné rady v případě neomluvené absence a závažných provinění se proti školnímu řádu nebo opakujících se výchovných prohřešků žáků.
  • Věnuje zvláštní pozornost poruchám chování žáků z hlediska pedagogické, psychologické a sociální normy, její prevenci a nápravě.
  • Spolupracuje s vedením školy, koordinátorem inkluze, metodikem prevence, třídními učiteli, učiteli, asistenty pedagoga a vychovateli školní družiny. 
  • Zprostředkovává komunikaci mezi problémovými rodinami žáků, navštěvuje jejich rodiny a pravidelně s vedením školy a Školním poradenským pracovištěm tyto sdílí na schůzích ŠPS.

 

Školní metodik prevence, kariérové poradenství - Mgr. Petra Popelářová

  • Koordinuje tvorbu, kontrolu, evaluaci a participaci při realizaci minimálního preventivního programu školy. Spolupracuje s okresním metodikem preventivních aktivit.
  • Koordinuje a participuje na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu, xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování
  • Komunikuje s neziskovými organizacemi, koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování.
  • Prezentuje výsledky preventivní práce školy, získává nové odborné informace a zkušenosti
  • předává informace a zprávy o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy.
  • Úzce spolupracuje s výchovným poradcem, koordinátorem inkluze na společných případech.
  • Spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků.

 

  • Volba povolání – kariérové poradenství
  • Připravování aktuálních informací o možnostech studia žáků na SŠ a zajišťování kompletace a správnosti vyplnění přihlášek žáků.
  • Připravování vstupních dokladů žáků končících základní školu a sledování úspěšnosti žáků při umísťování na SŠ. Navštěvuje vybrané střední školy v rámci DOD s žáky 7., 8. a 9. ročníků.

 

Speciální pedagog - Mgr. Martina Káňová

  • vyučuje předmět speciálně pedagogické péče s určenými skupinami žáků dle rozvrhu.
  • tvoří TP k předmětu speciálně pedagogické péče pro každého žáka a pravidelně je vyhodnocuje.
  • Spolupracuje s třídními učiteli a asistenty pedagoga a předává informace o žácích.


 
Vypracovala: Mgr. Bc. Martina Luxová, Ed.D.
Vedoucí ŠPS a ZŘŠ
Schválil: Ing. Martin Blatoň, Ph.D.
ředitel školy

 

 



Další informace
Y2ZmOWI